Audi e-tron getest door KeyCar België
KeyCar België • 4 oktober 2020
Test Audi e-tron 50

Een wagen van eigen Belgische bodem, de Audi e-tron, één van de grotere SUV's op de markt, en zoals een aantal van zijn concurrenten: volledig elektrisch aangedreven.
We willen u niet vervelen met een heel uitgebreide beschrijving (online kunt u gemakkelijk die informatie vinden, maar veeleer focussen op de belangrijke aspecten voor de fleetrijder, onze klant.
1. Fiscaliteit:
als full EV (electric vehicle) is de e-tron op fiscaal vlak een topper, want 100% aftrekbaar - ook voor de elektriciteit - en zeer laag voordeel alle aard.
2. Comfort:
de wagen die we mochten testen was goed uitgerust en zoals steeds afgewerkt met veel detail, met een duidelijke interface en overzicht over het instrumentenpaneel, zodat het een aangename rijervaring was. Bovendien vertoont de e-tron een vlot, bijna sportief rijgedrag, wat gezien zijn gewicht (meer dan 2 ton) niet evident is. Ten slotte waren de talrijke, zeer actieve rijhulpsystemen zeker een meerwaarde, en zijn de virtuele spiegels een opvallend element (zij functioneren met camera's).
3. Voldoende kilometers kunnen maken:
we mochten "de 50" testen, die qua batterij zijn mindere moet erkennen in "de 55". De batterijcapaciteit van de 50 respectievelijk 55 bedraagt 71 kWh en 95 kWh. Volgens WLTP heeft de e-tron 50 een autonomie van 336 km, waar de e-tron 55 komt op 436 km autonomie.
Staar u niet teveel blind op WLTP en andere inschattingen van afstanden; met een volle batterij kwamen wij op 250 km rijbereik. Het verschil in batterijgebruik tussen snelwegen en secundaire wegen was wel opvallend: voor wie de e-tron eerder op secundaire wegen en stadsverkeer zou gebruiken, kan volgens onze voorzichtige inschatting verder geraken, want het verbruik was minder intensief dan op snelwegen, én er kan gebruik worden gemaakt van recuperatievermogen van de e-tron.
Wij raden in elk geval de versie aan met het verste rijbereik, want is toch altijd meegenomen.
4. Voldoende snel laden:
aan een klassieke laadpaal van 11 kw konden we na een uurtje laden toch weer 50 à 60 km extra rijden, wat zeker een mooie score is. Aan een snellader kan de e-tron in een half uur voor 80% opgeladen worden aan 150 KW.
Conclusie: de e-tron is een stevige jongen, met een stevig prijskaartje, maar voor wie de liefhebber van de "'super" premium SUV zeker het proberen - en het leasen/renten - waard.
Neem contact voor een offerte en verdere info !
#etron