De revival van de plug-in hybride...of toch niet?
Wat is de fiscale situatie voor 2025 en de jaren erna?

Wat is de situatie vandaag voor de plug-in hybride wagen?
- Voor een hybride wagen besteld sinds juli 2023 tot en met december 2025 is de aftrekbaarheid van de leasing kosten beperkter geworden. De aftrekbaarheid bedraagt:
- voor 2025 maximaal 75 procent,
- vanaf 2026 maximaal 50 procent,
- vanaf 2027 maximaal 25 procent,
- vanaf 2028 0%
- De fiscale aftrekbaarheid van de kosten van benzine en diesel voor plug-inhybrides werd beperkt tot 50 procent, terwijl die voor de stroom om plug-inhybrides en elektrische auto's op te laden 100 procent is.
Na veel politieke besprekingen: wat is de overgangsregeling voor de plug-in hybride wagens?
- Hypothese 1: u hebt een hybride wagen aangeschaft tussen 1 januari 2018 en 30 juni 2023.
Er verandert dan niets. De kosten daarvan blijven aftrekbaar volgens de gramformule, zonder aftopping, met als nuance dat voor PHEV’s aangeschaft na 1 januari 2023 de brandstofkosten maar voor 50% aftrekbaar zijn.
- Hypothese 2: u hebt een hybride wagen aangeschaft tussen 1 juli 2023 en 31 december 2025.
De autokosten, behalve brandstof en elektriciteit, zouden nog altijd aftrekbaar zijn volgens de gramformule, maar voor PHEV’s met een uitstoot van maximaal 50 g/km afgetopt op 100% en voor de andere afgetopt op 75%.
- Hypothese 3: u schaft de wagen aan in 2026 of 2027
De PHEV’s zijn dan in principe niet meer aftrekbaar.
MAAR voor eenmanszaken blijft er toch een bepaalde aftrekbaarheid vanaf 01.01.2026:
- Afhankelijk van de CO2-uitstoot loopt die maximumaftrek op tot 100 procent.
- Hybrides die meer dan 75 gram CO2 per kilometer uitstoten, zijn voor maximaal 75 procent aftrekbaar.
Vanaf 1 januari 2027 zakt het maximale aftrekpercentage voor nieuwe hybride bedrijfswagens met een maximale uitstoot van 50 gram CO2 per kilometer van 100 naar 95 procent.
Vervolgens daalt de maximale aftrek elk jaar.
En wat dan met brandstofkosten en voordeel alle aard (VAA)?
De
brandstofkosten blijven aan 50 procent aftrekbaar tot eind 2027, zoals nu ook is voorzien. De elektrische verbruikskosten zouden wel dezelfde aftrekbaarheid hebben als bij elektrische modellen, wat een verbetering is, want dan worden de laadkosten (opnieuw) 100 procent aftrekbaar.
Voor het VAA heeft de overgangsregeling voor de aftrekbaarheid geen impact.
Tip: we willen wel even opmerken dat het VAA van een plug-in hybride wagen zeker aanvaardbaar is in vergelijking met het VAA bij een volledig elektrische wagen.
We nemen het voorbeeld van een heel populaire leasingwagen, de
BMW X1, die als plug-in hybride en volledig elektrische aandrijving beschikbaar is.
U overweegt nu een plug-in hybride wagen (nieuwe leasing of renting)
Dat hybrides opnieuw fiscaal aantrekkelijker worden betekent dat de hybride wagens weer een betere TCO (total cost of ownership) krijgen, en het dus opnieuw interessanter wordt om een leasing of renting aan te gaan voor een plug-in hybride wagen.
Ook biedt dat (opnieuw) meer mogelijkheden voor contracten met een relatief kleiner leasebudget.
Hybrides zijn doorgaans immers goedkoper dan elektrische wagens. Elektrische wagens zijn immers duurder geworden. De inflatie is de afgelopen jaren fors gestegen, ook de productiekost van auto’s is dus toegenomen, wat zeker geldt voor elektrische wagens. We zijn als fleetonderneming ook voorzichtiger geworden voor de restwaarde van een elektrische wagen.
Tip: KeyCar is beschikbaar voor alle aspecten van (hybride) elektrisch rijden: leasing, renting, verzekering, enz. !
Vraag vrijblijvend naar oplossingen voor laadinfrastructuur en publiek laden, met aandacht voor groene stroom, zoals o.a. laadpalen, wallbox, thuisbatterij, carports met zonnepanelen en accu.
Met dank aan Indicator.