Vanaf 01/01/2020
verdwijnt de 120% aftrek voor de elektrische wagens,
en bedraagt de fiscale aftrek 100%.
De zogenaamde fake hybride wagens
worden minder fiscaal aantrekkelijk. Dit zijn plug-in-hybride wagens die slechts een kleine afstand op hun batterij kunnen rijden. Zij zijn momenteel (in 2018 en 2019) populair omwille van hun hoge mate van fiscale aftrekbaarheid voor de vennootschap en het bescheiden voordeel van alle aard uit het privé-gebruik ervan door de bedrijfsleider of werknemer.
Ter bepaling van het aftrek-% wordt voor hybride wagens (PHEV)
de volgende CO2-uitstootwaarde gehanteerd, afhankelijk van energiecapaciteit van de batterij uitgedrukt in kilowatt uur per 100 kilogram van het autogewicht
én afhankelijk van de hybride CO2-uitstoot
van de auto:
1. energiecapaciteit batterij ≥ 0,5 kWh per 100kg autogewicht EN CO2-uitstoot ≤ 50 gr/km → CO2 van hybride versie
2. energiecapaciteit batterij < 0,5 kWh per 100kg autogewicht OF CO2-uitstoot > 50 gr/km → CO2 van niet-hybride versie
3. niet-hybride versie is niet beschikbaar → CO2 van hybride versie × 2,5
Is een hybride wagen uitgerust met zowel een brandstofmotor als met een elektrische batterij die een energiecapaciteit van minder dan 0,6 kWh per 100 kilogram van het wagengewicht heeft OF een CO2-uitstoot van meer dan 50 gr/km, dan is het CO2-uitstootgehalte gelijk aan dit van hetzelfde model dat uitsluitend voorzien is van een brandstofmotor.
Indien van een hybride model geen uitvoering bestaat met uitsluitend een brandstofmotor, dan wordt de uitstootwaarde van de hybride versie vermenigvuldigd met 2,5.
Uitzondering
voor hybride wagens waarvan het leasingcontract werd ondertekend vóór 1/01/2018: voor deze wagens blijft altijd de CO2 waarde gelden van de hybride versie, zelfs nà 01/01/2020!